Παρασκευή, 10 Σεπτεμβρίου 2010

Διαφήμιση και παιδικότητα






Η μίμηση, λοιπόν αρχικά, είναι πολύ αποτελεσματική την περίοδο των πρώτων χρόνων της ζωής, αλλά φυσικά και αργότερα. Ένα παιδί μαθαίνει και εκπαιδεύεται ευκολότερα επαναλαμβάνοντας μια πράξη που είδε, παρά   ακούγοντας κάποιον να μιλάει. Ιδιαίτερα στη φάση τη μιμητική (1-3 χρόνια) όλες οι πράξεις επανέρχονται στο καθημερινό προσκήνιο μόλις αναγνωριστούν. Είναι το πρώτο στάδιο στη διαμόρφωση του προτύπου της συμπεριφοράς.
 Η υποβολιμότητα, που σημαίνει ότι το παιδί αντιγράφει όχι μόνο τις πράξεις των άλλων, αλλά και τις διαθέσεις, τα συναισθήματα και τις ιδέες των ανθρώπων και των "σημαντικών" άλλων, αναλαμβάνει λίγο μετά χρονικά να συνεχίσει τη διαδικασία που δρομολόγησε αρχικά η   μίμηση. Αποτελεί κάποια άλλη μορφή εξάρτησης του παιδιού σε επίπεδο συγκινησιακό και ψυχικό. Συνήθως όμως το ίδιο το άτομο δεν είναι ικανό να αναγνωρίσει και να συνειδητοποιήσει ότι επηρεάζεται και υποβάλλεται στις διαθέσεις, στα συναισθήματα, τις ιδέες και τελικά στις συμπεριφορές. Η διαφήμιση στο πεδίο αυτό, και γενικότερα η τηλεόραση βοηθά τη μεγιστοποίηση των ανθρώπων με υπερβολική υποβολιμότητα και τους μετατρέπει σε προσωπικότητες εξαρτημένες και παθητικές, ανίκανες, άβουλες και αδύναμες για την απόκτηση και έκφραση δικών τους απόψεων, ιδεών, στάσεων και διαθέσεων, έρμαια στις προθέσεις των "δυνατών".
 Στην επόμενη φάση της ταύτισης, όταν δηλαδή το παιδί ενσωματώνει ολόκληρη την  προσωπικότητα του άλλου, αναπαριστά εξολοκλήρου τον άλλον, τόσο που τελικά εξαφανίζεται ή απορροφάται η δική του προσωπικότητα από την προσωπικότητα του άλλου, και ειδικότερα το ψυχικό αυτό φαινόμενο ονομάζεται ενδοβολή. Για συγκεκριμένες στιγμές μάλιστα, "είναι" ο άλλος, και όχι ο εαυτός του. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι πρώτες ταυτίσεις, είναι τόσο βαθιά ριζωμένες που είναι εμφανής στην υπόλοιπη ενήλικη ζωή, και επηρεάζουν την περαιτέρω πορεία της. 
Έχοντας γνώση οι ειδικοί της διαφήμισης, -απασχολώντας μάλιστα και ειδικούς επιστήμονες του χώρου της ψυχολογίας, τους "ψυχολόγους της βιομηχανίας"- επιλέγουν τα κατάλληλα μέσα και τις κατάλληλες ιδέες, που θα στηρίξουν και θα προωθήσουν μια ολόκληρη διαφημιστική καμπάνια. Έτσι σαφώς θα επιλέξουν μηνύματα, ιδέες και εικόνες που θα υποκινήσουν τη διαδικασία της ταύτισης. 

Από  το  διαδίκτυο
ΤΑΛΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: