Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2010

Cyber Bullying   Εκφοβισμός μέσω διαδικτύου













Διαδραστική  άσκηση  στο  τέλος  του  κειμένου


Οι θύτες ασκούν εκφοβισμό για επίδειξη δύναμης ενθαρρυνόμενοι από την ανωνυμία του μέσου.

Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί τα θετικά στοιχεία και τις διευκολύνσεις που παρέχουν η πρόοδος και η ανάπτυξη της τεχνολογίας, παράλληλα όμως θα πρέπει να εντοπίσουμε και τα προβλήματα που προκύπτουν από τις ραγδαίες αλλαγές και την εισβολή του νέου στοιχείου σε ένα ίσως απροετοίμαστο παλιό περιβάλλον. Τα οφέλη της χρήσης Η/Υ και του Διαδικτύου αναντίρρητα είναι τεράστια, ωστόσο συχνά ενδέχεται να γίνεται χρήση τους εις βάρος κάποιου άλλου, όπως συμβαίνει με το φαινόμενο του cyber bullying (εκφοβισμός μέσω Διαδικτύου).

Ο όρος δημιουργήθηκε από τον Καναδό Βill Βelsey και σημαίνει τις πράξεις εκφοβισμού, επιθετικότητας, παρενόχλησης, τρομοκρατικής ή αυταρχικής συμπεριφοράς που πραγματοποιούνται μέσω των ψηφιακών συσκευών επικοινωνίας και επαναλαμβάνονται ανά τακτά ή  μη  χρονικά διαστήματα (Κowalski et al., 2008).

Οι   θύτες
Στο ερώτημα γιατί κάποια παιδιά υιοθετούν στάσεις εκφοβισμού δεν υπάρχει μια απλή απάντηση. Στοιχεία της προσωπικότητας, της δυναμικής της οικογένειας, ακόμη και το είδος του σχολείου ή κοινωνικοί παράγοντες, ενδέχεται να παίζουν κάποιον σημαντικό ρόλο.

Μερικά παιδιά – ή νέοι – εμπλέκονται στην ηλεκτρονική  βία επιπόλαια, στέλνουν απειλητικά και υποτιμητικά μηνύματα σε κάποιο άλλο άτομο από ανία ή επειδή το θεωρούν αστείο χωρίς να συνειδητοποιούν ότι αυτό που κάνουν είναι μια μορφή εκφοβισμού που μπορεί να έχει θύματα. 

Υπάρχουν όμως και άτομα που εκφοβίζουν στο διαδίκτυο με άμεσο στόχο να πληγώσουν και να ταπεινώσουν τα θύματά τους. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο προφίλ αυτών των τελευταίων, αλλά θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για άτομα που χαρακτηρίζονται από βίαιες συμπεριφορές και τάση για επίδειξη δύναμης, και τα οποία είναι ικανά να ασκήσουν εκφοβισμό γενικότερα. Ενδέχεται να πιστεύουν ότι μ' αυτόν τον τρόπο αποκτούν δύναμη και γόητρο ή να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως ένα μέσο  εκδραμάτισης (acting out) των επιθετικών τους φαντασιώσεων online (Οlweus, 1993a). Άλλωστε ο εκφοβισμός στο Διαδίκτυο είναι πιο ασφαλής απ’ ό,τι ο παραδοσιακός εκφοβισμός γιατί είναι ανώνυμος και υπάρχουν μικρότερες πιθανότητες να συλληφθεί ο θύτης.

Οι γονείς ενός παιδιού που εμπλέκεται σε ένα περιστατικό εκφοβισμού

Από την πλευρά του θύτη είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι μπορεί ορισμένα άτομα να εμπλέκονται σε ένα τέτοιο περιστατικό σε κάποια φάση της ζωής τους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το παιδί θα είναι θύτης σε όλη του τη ζωή. Η δυνατότητα της ανωνυμίας πιθανόν το ωθεί σε αρνητικές δηλώσεις online, που δεν θα τολμούσε ίσως να κάνει αν δεν υπήρχε η δυνατότητα ανωνυμίας. Παρ’ όλα αυτά, κάποια παιδιά που εκφοβίζουν στο διαδίκτυο ενδεχομένως να συμμετέχουν και σε άλλες μορφές εκφοβισμού, και αυτό καθιστά πιο σοβαρά τα πράγματα. Ίσως  αυτά  τα  τελευταία   παιδιά χρειάζονται βοήθεια από κάποιον ειδικό και παρακολούθηση από τους γονείς στη χρήση του διαδικτύου.

Τα   θύματα
Οποιοδήποτε παιδί μπορεί να πέσει θύμα εκφοβισμού στο Διαδίκτυο. Συνήθως όμως οι εκφοβιστές επιλέγουν για θύματά τους παιδιά ήσυχα και ευαίσθητα που έχουν λίγους φίλους, είναι πιο αδύναμα από τους συνομηλίκους τους ή έχουν κάποιο σωματικό πρόβλημα. Συνέπειες του εκφοβισμού είναι συχνά η κατάθλιψη και το άγχος, η δυσκολία στις διαπροσωπικές σχέσεις, οι χαμηλότερες ακαδημαϊκές ικανότητες και η τάση να απουσιάζουν συχνότερα από το σχολείο (Roland, 2002). […]

ΒΑΝΙΑ ΦΙΣΟΥΝ
ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ MSC, ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΩΡ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΓΝΑ «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ»
ΒΗΜΑ  Ιδεών

Άσκηση
Να  επιλέξετε  τη  σωστή  απάντηση
  1. Με ποιο  τρόπο  αναπτύσσεται  η τρίτη   παράγραφος  του   κειμένου [ "Ο όρος...  διαστήματα (Κowalski et al., 2008). "] ;
    Α. Με  ορισμό
    Β. Με  αιτιολόγηση
    Γ. Με  αίτιο  -  αποτέλεσμα
    Δ. Με παραδείγματα
  2. Η  έκτη  παράγραφος  του  κειμένου  ( " Υπάρχουν όμως... να συλληφθεί ο θύτης.") έχει  κατακλείδα :
    Α. Σωστό
    Β. Λάθος
  3. Η  προτελευταία   παράγραφος  του  κειμένου  ( " Από την πλευρά του θύτη ... του διαδικτύου.") έχει  κατακλείδα :
    Α. Σωστό
    Β. Λάθος

Δεν υπάρχουν σχόλια: