Πέμπτη, 9 Δεκεμβρίου 2010

Παιδιά και Διαδίκτυο











Σήμερα, το Ίντερνετ έχει μπει για τα καλά τόσο στη ζωή των ενηλίκων, όσο και των μικρών παιδιών που ξεκινούν να το χρησιμοποιούν.  Τι συμβαίνει όμως όταν αυτό το κατά τα άλλα πολύτιμο και διασκεδαστικό εργαλείο, φέρνει το παιδί σας αντιμέτωπο με σοβαρούς κινδύνους;

Από ποια ηλικία τα παιδιά χρησιμοποιούν σήμερα το Διαδίκτυο;
Το όριο ηλικίας στο οποίο τα παιδιά χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο συνεχώς μειώνεται. Ουσιαστικά, όσο παράξενο και αν ακούγεται, ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας χρηστών του Διαδικτύου είναι τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Πολλά παιδιά χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο στο σχολείο σε ηλικία 6 ετών, οπότε πιθανόν να θέλουν να συνδεθούν στο Διαδίκτυο από το σπίτι σε αυτήν την ηλικία περίπου. Ωστόσο τα παιδιά  ηλικίας κάτω των 10 ετών, συνήθως δεν μπορούν να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο μόνα τους, γι’ αυτό συνήθως χρειάζονται τη βοήθεια των μεγαλυτέρων. Το Διαδίκτυο δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να ακούσουν μουσική, να παίξουν και να «φορτώσουν» παιχνίδια ή βιντεοπαιχνίδια, να μιλήσουν με άλλους χρήστες και να ανταλλάξουν μηνύματα μεταξύ τους.

Θετική πλευρά της χρήσης του Διαδικτύου από παιδιά
Αναμφισβήτητα, η πρόοδος της τεχνολογίας είναι αρκετά ωφέλιμη για τους μικρούς μας φίλους, αφού τους ανοίγει νέους ορίζοντες και νέες δυνατότητες που στο παρελθόν φάνταζαν αδύνατες. Ο τεράστιος όγκος πληροφοριών του Ίντερνετ, είναι προσβάσιμος σε κάθε μαθητή για να τον βοηθήσει να εμπλουτίσει τις γνώσεις του. Πολλές εγκυκλοπαίδειες, είναι διαθέσιμες στο Διαδίκτυο δωρεάν και σχεδόν άκοπα. Απλά με το πάτημα ενός κουμπιού, ο μαθητής μπορεί να έχει πρόσβαση σε όποιο υλικό επιθυμεί. Όσον αφορά στη νέα μόδα της εποχής, τα παιχνίδια μέσω Διαδικτύου, θα λέγαμε ότι αποτελούν μια ευχάριστη και διασκεδαστική ενασχόληση που ξεκουράζει τους μικρούς μαθητές. Το Ίντερνετ, είναι επίσης είναι ένα υπέροχο εργαλείο για παιδιά που έχουν πρόβλημα επικοινωνίας με συνομήλικους. Τα παιδιά γνώστες των υπολογιστών ξεχωρίζουν στο Διαδίκτυο, καθώς η εμφάνιση και οι αθλητικές επιδόσεις δεν είναι σημαντικές και έτσι βελτιώνουν την αυτοεκτίμησή τους.

Αρνητική πλευρά και κίνδυνοι του Διαδικτύου για τα παιδιά
Ωστόσο, η υπερβολική χρήση του υπολογιστή μπορεί να απομονώσει περισσότερο τα ντροπαλά παιδιά από τους συνομήλικους ή να τα αποσπάσει από άλλες δραστηριότητες όπως οι σχολικές εργασίες, η άθληση, ο ύπνος ή οι ευκαιρίες να αφιερώσουν χρόνο σε άλλους. Οι γονείς και οι δάσκαλοι συνήθως συνειδητοποιούν το πρόβλημα όταν ήδη έχει γίνει αρκετά σοβαρό. Και αυτό γιατί οι διαδικτυακές ενέργειες αποκρύπτονται εύκολα και ο εθισμός στο Διαδίκτυο δεν είναι ακόμη κοινά αποδεκτός. Επιπλέον, το Ίντερνετ μπορεί να εγκυμονεί πολύ σοβαρότερους κινδύνους, όπως:
  • Πρόσβαση σε υλικό πορνογραφικού περιεχομένου όπως φωτογραφίες, κείμενα και πορνό βίντεο. Επαφή με αγνώστους που μπορούν να βλάψουν τα παιδιά.
  • Κίνδυνος να παρασυρθούν από επιτήδειους ( π.χ. παιδεραστία)  νεαρά παιδιά  μέσα από κανάλια συζητήσεων ή  από  ιστοσελίδες.
  • Προώθηση ναρκωτικών και άλλων ουσιών μέσα από ιστοσελίδες και κανάλια συζητήσεων.
  • Προβολή διαφόρων ιδεών και απόψεων όπως, χουλιγκανισμού, ρατσισμού, αυτοκτονίας και πολλών άλλων.
  • Παρότρυνση για εκτέλεση διαφόρων παρανομιών.
 Επαφή με αγνώστους και διαδικτυακή παρενόχληση
Αυτού του είδους η παρενόχληση αναφέρεται συνήθως ως cyberbullying (διαδικτυακή παρενόχληση) ή griefing (εκνευρισμός) και είναι γνωστή στους κύκλους των εφήβων Πρόκειται δυστυχώς για τη σημαντικότερη παγίδα του Ίντερνετ που προσβάλλει τόσο εφήβους, όσο και παιδιά μικρότερης ηλικίας. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες που έγιναν στη Νορβηγία, τη Δανία, τη Σουηδία, την Ιρλανδία και την Ισλανδία, το 24% των παιδιών που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο έχουν πέσει συμπτωματικά σε πορνογραφικές ιστοσελίδες. Το 34% των νέων που έχουν συμμετάσχει σε ηλεκτρονικές συζητήσεις (chats) έχουν αρνηθεί προτάσεις να γνωρίσουν άτομα τα οποία δεν ήξεραν νωρίτερα, ενώ το 22% δηλώνουν ότι πήγαν να συναντήσουν αγνώστους.

Συμβουλές για γονείς
  • Κρατήστε τον ηλεκτρονικό υπολογιστή σε μεγάλους χώρους, όπως το σαλόνι και όχι σε υπνοδωμάτια. Ασχοληθείτε με το πώς δουλεύει το Ίντερνετ και αφιερώστε χρόνο να περιηγηθείτε μαζί με τα παιδιά σας στον κυβερνοχώρο και μάθετε από αυτά.
  • Σιγουρευτείτε ότι τα παιδιά σας γνωρίζουν ότι  πρέπει  να  ανησυχούν για αγνώστους που συναντούν μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή, όπως ακριβώς ανησυχούμε όταν κάποιος  άγνωστος χτυπάει το κουδούνι του σπιτιού μας. Δεν πρέπει τα παιδιά να δίνουν προσωπικές πληροφορίες για τον εαυτό τους.
  • Να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί όταν τα παιδιά χρησιμοποιούν τα chatrooms (εικονικά δωμάτια συνομιλίας), χωρίς την επίβλεψη σας. Μην τα αφήνετε ποτέ να συναντήσουν κάποιον που γνώρισαν μέσω του Ίντερνετ χωρίς τη δική σας παρουσία.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να προτιμούν τις ιστοσελίδες της δικής σας επιλογής σας.
  • Εγκαταστήσετε στον υπολογιστή σας κάποιο λογισμικό φίλτρο που θ’ απαγορεύσει στο παιδί σας την προσπέλαση σε συγκεκριμένες σελίδες του Διαδικτύου.
  • Ενημερώστε με το παιδί σας για την ασφάλεια του Ίντερνετ. Συζητώντας μαζί του τους μελλοντικούς διαδικτυακούς κινδύνους, πάντα βέβαια με ευαισθησία και κατανόηση, θα το βοηθήσετε να κατανοήσει και από μόνο του τις παγίδες του Ίντερνετ.
  • Φροντίστε και οι ίδιοι να περιορίζετε το χρόνο που περνάτε στο Διαδίκτυο, γιατί τα παιδιά συνήθως ακολουθούν το παράδειγμα των γονιών.
  • Γνωρίστε ποιους πρέπει να ενημερώσετε και αν συναντήσετε βλαβερό, άσεμνο και παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο, μη διστάσετε να το καταγγείλετε στους αρμόδιους φορείς. 
 Συμβουλές   για  δασκάλους
  • Άμεση εγκατάσταση λογισμικού για ασφαλέστερη χρήση του Διαδικτύου στα σχολεία. Η δικαιολογία ότι υπάρχει πάντοτε προσωπικό εκεί δεν είναι πειστική.
  • Εκπαίδευση του διδακτικού προσωπικού για τους κινδύνους  που ελλοχεύουν στο Διαδίκτυο, καθώς και για τη χρήση των διάφορων λογισμικών.
  • Ενημέρωση των γονέων με έντυπα, δημοσιεύματα, ενημερωτικά φυλλάδια και προγράμματα από τα Μ.Μ.Ε.
  • Δημιουργία Hotline στην οποία να γίνονται αναφορές για παράνομες ιστοσελίδες ελληνικού κυρίως περιεχομένου, για να μπορούν αυτές να προστεθούν στα κεντρικά συστήματα.
Από  το  διαδίκτυο

Δεν υπάρχουν σχόλια: