Τετάρτη 2 Ιουνίου 2010

Η Φινλανδία και το ΡΙSΑ














Το Διεθνές Πρόγραμμα Αξιολόγησης Μαθητών (του ΟΟΣΑ), γνωστό ως διαγωνισμός ΡΙSΑ, που έγινε 2000, 2003 και 2006, αξιολογεί τις γνωστικές ικανότητες 15αχρονων μαθητών και μαθητριών.

Η Ελλάδα (έχει σχολιαστεί στον Τύπο) βρίσκεται στους διεθνείς αυτούς πίνακες ανάμεσα στις τελευταίες χώρες με τα χειρότερα αποτελέσματα. Αντίθετα πολύ ψηλά, ανάμεσα στις 3-4 χώρες με τα καλύτερα στον κόσμο αποτελέσματα βγαίνει και ξαναβγαίνει η Φινλανδία.

Προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον από την αρχή. Έγιναν πολλές προσπάθειες να καταλάβουν ειδικοί σε πολλές χώρες πώς τα καταφέρνει η Φινλανδία να είναι τόσο ψηλά. Δεν είναι μεγάλη χώρα, ούτε ήταν πλούσια... Τι κάνει την εκπαίδευσή της τόσο δημοκρατική και μαζί αποτελεσματική, ώστε να βρίσκεται διεθνώς στην κορυφή; Μερικά χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης που οι Φινλανδοί αναφέρουν ως σχετικά με τις επιδόσεις των μαθητών και μαθητριών της, είναι τα ακόλουθα:

Η επίδοση στα γράμματα θεωρείται μέρος του γενικότερου "εὖ ζῆν." Η δωρεάν υποχρεωτική εκπαίδευση, εκτός από τα εκπαιδευτικά υλικά και βιβλία, παρέχει επίσης σε όλα τα παιδιά γεύματα στο σχολείο, ιατρική και οδοντιατρική περίθαλψη και τη μεταφορά τους σχολείο - σπίτι.

Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι πολύ ευέλικτο. Μεγάλο μέρος πρωτοβουλιών έχουν οι δήμοι, ενώ η κεντρική διοίκηση βασικά δίνει κατευθύνσεις και διαθέτει ειδικούς με στόχο να βοηθήσει τα σχολεία να έχουν υψηλή ποιότητα. Οι διοικήσεις των σχολείων έχουν στενή συνεργασία με την κεντρική διοίκηση, τις επιστημονικές εταιρείες, τους συλλόγους εκπαιδευτικών και τα πανεπιστήμια.

Η σχέση μαθητή- σχολείου είναι βασικά υποβοηθητική τού κάθε ατόμου να αναπτύξει τις ιδιαίτερες ικανότητές του. Η αντίληψη για την απόκτηση γνώσης είναι ενεργητική συμμετοχή του παιδιού σε αλληλενέργεια με τους συμμαθητές και καθοδήγηση των δασκάλων να θέτουν ερωτήματα, να ψάχνουν γνωστικές πληροφορίες, να τις ερμηνεύουν και αξιοποιούν σε συγκεκριμένες ατομικές και συλλογικές εργασίες.

Και κάτι ακόμα, πολύ σημαντικό. Οι εκπαιδευτικοί σε όλες τις βαθμίδες έχουν άριστη εκπαίδευση και είναι όλοι κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος. Τέλος, το εκπαιδευτικό επάγγελμα έχει στη Φινλανδία υψηλό κύρος και έτσι επιλέγονται οι καλύτεροι και καταλληλότεροι διπλωματούχοι.
Από τον τύπο
Άννα Φραγκουδάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια: